Fox(y) Glacier! - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van sarahentom kiwiland - WaarBenJij.nu Fox(y) Glacier! - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van sarahentom kiwiland - WaarBenJij.nu

Fox(y) Glacier!

Blijf op de hoogte en volg sarahentom

08 April 2014 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

We ontwaken al vroeg voor onze heli-hike trip naar de Fox gletsjer. Met zicht op de prachtige bergen nemen we een stevig ontbijt. Daarna vertrekken we naar the Fox guiding company, waar men ons meldt dat we om 09.15u (een 20-tal minuten later) terug moeten aanmelden omdat ze dan pas een ‘go’ of ‘no-go’ krijgen voor het weer en de helivluchten. Met een kopje koffie en thee wachten we in de zon (we zijn dus hoopvol!) naast een bende luidruchtige Italianen op de verlossende ‘you can go’! We zijn met een groep van 14 toeristen en 4 gidsen. Eerst worden we helemaal aangekleed. We mogen onze bergschoenen aanhouden, maar men raadt ons aan om trekschoenen van hen te gebruiken, ‘you might get wet’. Daarbij krijgen we ook nog een stevige regenjas en muts. Then we are ready to go! We springen allemaal in een busje, dat ons naar de helihaven brengt. Daar is het al een laden en lossen van jewelste. Eerst krijgen we nog een korte safety-briefing, zoals het hoort! Er wordt uitgelegd hoe we in een helicopter moeten stappen: wandel niet langs achter door, de staartschroeven maken je een kopje kleiner, trek je omhoog aan de zetel, niet aan de deur, want anders sleur je deze eruit, en als we boven worden afgezet, moeten we bij vertrek van de heli neerhurken en ons gezicht bedekken omdat stukken ijs lustig in het rond zullen vliegen. Bij een mogelijke crash, gelukkig is dat nog nooit gebeurd bij Fox Guiding, zit er gelukkig een ieniemienie verbandkoffertje vooraan in de heli (oef!). Daarna worden we in 3 groepen onderverdeeld, we vliegen met ongeveer 6 mensen per keer naar boven in een vlucht van 7-8 minuten (later zal blijken dat dit veel te kort is naar onze zin!). Wij vliegen eerst naar de glacier met een ander, Deens koppel. De meisjes zitten vooraan, hoera! Op de vlucht naar boven, tonen het regenwoud en de gletsjer erboven hun ware pracht en praal. De schoonheid van de natuur hier in Nieuw Zeeland is eigenlijk met geen woorden te beschrijven. Jullie moeten allemaal zelf eens komen proeven van Kiwi-land!! We worden al snel gedropt op het gladde ijs, en struikelen richting grote plastic bakken een beetje verder. Daarin zitten stokken en cramp-ons. Onder onze bergschoenen moeten we deze cramp-ons, een soort pieken, vastmaken om te kunnen wandelen op (en onder) de oneffen ijsvlakte. Sarah neemt ook voor alle veiligheid een stok mee omdat haar evenwicht niet altijd je van het te noemen is! Daarna vertrekken we in 2 groepen over de gletsjer, wij met de Denen en de Italianen, de Europese groep zeg maar. In het begin is het wandelen helemaal niet evident, je moet heel goed opletten dat je het midden van je voet ergens neerplant, omdat daar de cramp-ons zitten en je alleen daar grip kunt uitoefenen. Je moet ook telkens opletten dat je niet in een putje stapt, omdat ook daar de pieken niet in het ijs kunnen dringen en je dus dreigt uit te schuiven. Na een tijdje lukt het ons wel. Na een aantal minuten wandelen, komen we bij een gigantische put in het ijs. De gidsen hebben een echte pikhouweel bij en maken zo voor ons een trapje naar beneden. Dat klinkt simpel, maar dat is het niet! Beneden aangekomen, loopt een klein stroompje ijswater naar beneden. We volgen dit nog verder, en het water wordt steeds dieper en de krochten steeds smaller. Eén Italiaanse heeft claustrofobie en geeft het al snel op om terug naar boven te klimmen. De durfals kruipen verder. In het begin deden we alles om onze schoenen en voeten niet nat te maken, maar dat idee moeten we al snel opgeven! We kruipen steeds verder naar beneden langs hoeken en spleten. Beneden wacht één van de gidsen, daar duikt het water plots helemaal naar beneden en kunnen we niet meer verder. Even foto nemen en dan terug naar boven klauteren, ditmaal met natte voeten. We wandelen verder over de gletsjer en de gidsen vertellen over het ontstaan van de gletsjer en hoe hij elke nacht en dag opnieuw verandert. Aan de zijkant storten de Victoria Falls zich onder de gletsjer. Na een aantal uren op het ijs, worden we door de heli teruggebracht naar beneden. Dit was echt een ongelooflijke ervaring, die de Tongariro Alpine Crossing evenaart! Nieuw Zeeland heeft echt alles, prachtige stranden, tropisch regenwoud, gletsjers, groene weilanden met ontelbare schapen, meren, ... You can get what you want around here!!